Zakończenie roku szkolnego 2021/2022 I miejsce Kamili Klimczyk w 21. edycji konkursu literackiego „O laur Bielskiego” I miejsce Mai Janeczek w powiatowych eliminacjach Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom” Natalia Kozińska finalistką Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej

Język Scratch

Drukuj

Scratch to środowisko programistyczne, które pozwala tworzyć programy początkującym programistom bez konieczności nauki skomplikowanej składni języka. Programowanie odbywa się poprzez przeciąganie "klocków" odpowiadających poszczególnym poleceniom.
Język Scratch zawiera w sobie wiele mechanizmów, które występują również w złożonych językach programowania, co czyni go dobrym narzędziem służącym do wprowadzania uczniów w tematykę programowania.

Wszystkie polecenia pogrupowane są w kategorie: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Pisak, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia i Zmienne oraz oznaczone kolorami. Środowisko Scratch pokazane na powyższym rysunku można pobrać tutaj.

Układ współrzędnych

Położenie punktu lub postaci na płaszczyźnie można określić za pomocą dwóch współrzędnych: x i y. Punkt o współrzędnych x=0 i y=0 znajduje się w miejscu przecięcia osi x i y. Rysunek przedstawia trzy pozycje kota oznaczone za pomocą współrzędnych.
Powyżej pokazany został obszar roboczy w programie Scratch z naniesionym na niego układem współrzędnych. Należy zwrócić uwagę na to, że aby postać była widoczna na ekranie, współrzędne x muszą być większe niż -240 i mniejsze niż 240. Współrzędne y muszą być większe niż -180 i mniejsze niż 180.

Jak przesuwać postać po ekranie?

Aby przesunąć postać z lewego dolnego rogu ekranu do prawego górnego rogu, należy najpierw ustalić współrzędne pozycji początkowej oraz użyć polecenia "leć przez 1 sekund do.." z grupy "Ruch".

 

Jak rozpocząć i zakończyć program?

Każdy program może rozpocząć się wyłącznie jednym z poleceń:

 

Na końcu programu powinno znaleźć się jedno z poleceń:

Jak uruchomić i zakończyć program?

Jak zmienić tło oraz postać?

Wykonaj własny program!

Usuń postać kota (kliknij prawym klawiszem na ikonkę Duszek1 i wybierz "usuń") i dodaj postać czarownicy ("Witch1" z folderu "Fantasy"). Następnie wybierz dowolne tło i wykonaj program, w którym czarownica przeleci z lewej strony ekranu na prawą stronę. Powodzenia!

23.05.2022 - Dodano dział dowozy i odwozy
Do przeglądania strony zalecamy przeglądarkę Mozilla Firefox oraz rozdzielczość ekranu 1024x768 lub wyższą. Administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów oraz zdjęcia publikowane przez redaktorów strony.
autor_stopka.png
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nowej Brzeźnicy | Joomla 3 Templates Joomlaskins