Język Scratch
Scratch to środowisko programistyczne, które pozwala tworzyć programy początkującym programistom bez konieczności nauki skomplikowanej składni języka. Programowanie odbywa się poprzez przeciąganie "klocków" odpowiadających poszczególnym poleceniom.
Język Scratch zawiera w sobie wiele mechanizmów, które występują również w złożonych językach programowania, co czyni go dobrym narzędziem służącym do wprowadzania uczniów w tematykę programowania.
Wszystkie polecenia pogrupowane są w kategorie: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Pisak, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia i Zmienne oraz oznaczone kolorami. Środowisko Scratch pokazane na powyższym rysunku można pobrać tutaj.
Układ współrzędnych
Położenie punktu lub postaci na płaszczyźnie można określić za pomocą dwóch współrzędnych: x i y. Punkt o współrzędnych x=0 i y=0 znajduje się w miejscu przecięcia osi x i y. Rysunek przedstawia trzy pozycje kota oznaczone za pomocą współrzędnych.
Powyżej pokazany został obszar roboczy w programie Scratch z naniesionym na niego układem współrzędnych. Należy zwrócić uwagę na to, że aby postać była widoczna na ekranie, współrzędne x muszą być większe niż -240 i mniejsze niż 240. Współrzędne y muszą być większe niż -180 i mniejsze niż 180.
Jak przesuwać postać po ekranie?
Aby przesunąć postać z lewego dolnego rogu ekranu do prawego górnego rogu, należy najpierw ustalić współrzędne pozycji początkowej oraz użyć polecenia "leć przez 1 sekund do.." z grupy "Ruch".
Jak rozpocząć i zakończyć program?
Każdy program może rozpocząć się wyłącznie jednym z poleceń:
Na końcu programu powinno znaleźć się jedno z poleceń:
Jak uruchomić i zakończyć program?
Jak zmienić tło oraz postać?
Wykonaj własny program!
Usuń postać kota (kliknij prawym klawiszem na ikonkę Duszek1 i wybierz "usuń") i dodaj postać czarownicy ("Witch1" z folderu "Fantasy"). Następnie wybierz dowolne tło i wykonaj program, w którym czarownica przeleci z lewej strony ekranu na prawą stronę. Powodzenia!